Edukacja zdrowotna w Nauczaniu Zintegrowaym jest nadrzędną koniecznością warunkującą kształtowanie nawyków służących konserwacji i doskonaleniu zdrowia, rozwijanie pozytywnego zainteresowania zdrowiem w oparciu o niezbędne wiadomości oraz stosowanie zasad higieny w życiu codziennym. Na zajęcia kółka rekreacyjno- zdrowotnego przewidziałam jedną godzinę tygodniowo dla uczniów mojego zespołu klasowego .Zajęcia będą prowadzone bezpłatnie przez cały cykl Nauczania Zintegrowanego.
Program kółka rekreacyjno zdrowotnego w Nauczaniu Zintegrowanym
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 26 02 2002r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjum. Dz. Ustaw nr 51 z dnia 09. 05. 2002.
Wprowadzenie
Edukacja zdrowotna w Nauczaniu Zintegrowanym jest nadrzędną koniecznością warunkującą kształtowanie nawyków służących konserwacji i doskonaleniu zdrowia, rozwijanie pozytywnego zainteresowania zdrowiem w oparciu o niezbędne wiadomości oraz stosowanie zasad higieny w życiu codziennym.
Na zajęcia kółka rekreacyjno- zdrowotnego przewidziałam jedną godzinę tygodniowo dla uczniów mojego zespołu klasowego .Zajęcia będą prowadzone bezpłatnie przez cały cykl Nauczania Zintegrowanego.
Autor programu:
mgr Agnieszka Zoń
Cele programu
Nadrzędnym celem jest:
Nabycie przez dziecko prozdrowotnych nawyków oraz ukształtowanie zdrowej osobowości; pobudzenie i rozwijanie pozytywnego zainteresowania sprawami zdrowia, wyrobienie prawidłowej postawy.
Cele szczegółowe:
1. Kształcenie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno- zdrowotnych, czyli dbałość o swoje zdrowie.
2. Wdrażanie uczniów do aktywnego działania na rzecz zdrowia własnego i publicznego.
3. Kształcenie nawyków prawidłowej postawy.
4. Przestrzeganie przyjętych zasad i wzorów postępowania w grupie i społeczeństwie.
5. Dbałość o właściwe odżywianie.
Założenia programowe
Człowiek współczesnych czasów, w tym także Ci najmłodsi uczniowie poddani są ciężkiej próbie. Napięcie nerwowe, stresy, dewastacja i zatruwanie naturalnego środowiska, odcinanie się od przyrody, niedostatek ruchu, hałas- to wszystko wywołuje przewlekłe, patologiczne zmęczenie i niedobory w stanie zdrowia. Dzieci też spędzają częściej wolny czas przy telewizorze, komputerze w zamkniętych pomieszczeniach. Maluchy mają coraz większy wybór rozrywek i środków, które są bardziej dla nich atrakcyjne niż zabawa ruchowa, sport, ruch na świeżym powietrzu. Prowadzi to w konsekwencji do bardzo negatywnych skutków dla rozwoju psychoruchowego i psychomotorycznego dzieci.
Mam nadzieję, że tematyka zajęć, które zaproponuję zainteresuje dzieci alternatywnym, zdrowym spędzeniem wolnego czasu i pomoże opanować wiedzę z zakresu:
- poznania i przestrzegania zasad ruchu drogowego,
- przestrzegania bezpieczeństwa podczas gier i zabaw,
- dbania o środowisko naturalne,
- odpowiednie racjonalne korzystanie z telewizora i komputera,
- właściwe odżywianie i dbanie o
- higienę,
- odpowiedni sposób pielęgnowania swojego ciała
Metody;
Zabawowa, ćwiczeń, pokaz, metoda słowna, naśladowcza, problemowo odtwórcza,
Środki dydaktyczne:
Plansze, makiety,wycieczki
Treści edukacyjne i proponowana tematyka zajęć:
I. Bezpieczeństwo na drodze .
1.Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i w drodze do i ze szkoły.
2.Praktyczne przechodzenie przez jezdnię.
3.Poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego.
4.Poznanie znaków drogowych.
5.Zasady bezpiecznych gier i zabaw.
6.Znaczenie zabaw i sportów na świeżym powietrzu dla zdrowia człowieka
II.Prawidłowa postawa ciała podczas odpoczynku i odrabiania lekcji.
1.Moje miejsce do nauki w szkole i w domu.
2.Prawidłowe planowanie pracy i odpoczynku.
3.Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała podczas zajęć ruchowych oraz wypoczynku.
4.Odpowiednie oświetlenie podczas odrabiania lekcji i czytania książek.
III. Higiena ciała.
1.Ja i moje ciało.
2.Znaczenie higieny osobistej w życiu człowieka.
3.Dbamy o nasze zęby- higiena jamy ustnej.
4.Ubiór dziecka a jego zdrowie.
5.Sen i jego znaczenie dla zdrowia organizmu.
IV. Zasady zdrowego odżywiania.
1.Potrzeby pokarmowe naszego organizmu.
2.Zabezpieczenie żywności przed zepsuciem.
3.Estetyka spożywania posiłków i ich regularność.
4.Ustalanie jadłospisu zdrowego żywienia.
V. Poznanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności zachowania się w sytuacji trudnej.
1.Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i technicznych.
2.Rozróżnianie substancji niebezpiecznych dla zdrowia organizmu.
3.Recykling.
4.Rozpoznawanie i unikanie używek, substancji trujących i toksycznych.
5.Umiejętność właściwego zachowania się w kontaktach z przedmiotami niebezpiecznymi.
VI. podstawowe reguły i zasady obowiązujące w relacjach międzyludzkich.
1. Zasady dobrego komunikowania się z rówieśnikami- uczymy się ze sobą współżyć i współdziałać.
2. Umiejętność poszanowania swojej i cudzej wartości.
3. Umiejętność okazywania szacunku ludziom, zwyczajom, tradycji i symbolom narodowym.
VII. Zachowanie w trudnych sytuacjach.
1.Umiejętność szukania pomocy w trudnych sytuacjach.
2.Kontrolowanie własnych reakcji emocjonalnych.
3.Asertywność.
4.Umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych emocji i uczuć.
VIII. Problemy i potrzeby osób niepełnosprawnych i chorych.
1. Różne sposoby komunikowania się ludzi.
2. Podobieństwa i różnice między ludżmi.
3. Pomagamy sobie wzajemnie.
Przewidywane osiągnięcia uczniów
W zakresie wiedzy:
Uczeń:
Zna najważniejsze zasady ruchu drogowego.
Zna zasady prawidłowego odżywiania się.
Wie jak korzystać z urządzeń elektrycznych.
Umie przestrzegać zasad higieny osobistej.
Rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu.
Wie jak należy efektywnie wykorzystywać wolny czas.
Zna zasady korzystania z telewizji i komputera.
Potrafi dbać o własne środowisko.
W zakresie umiejętności:
Uczeń:
Potrafi wybrać najlepszą formę zabawy
W zależności od warunków terenowych i pogodowych
Potrafi oszczędzać wodę i elektryczność.
Potrafi odpowiednio zachować się na drodze.
Potrafi znależć najlepsze miejsce z trudnych sytuacji.
W zakresie postaw i nawyków
Uczeń:
Przebywa często na świeżym powietrzu.
Oszczędza elektryczność i wodę.
Dba o środowisko naturalne.
Przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas zabawy.
Przestrzega zasad higieny osobistej.
Kieruje się w swoim postępowaniu troską o zdrowie i wygląd zewnętrzny.
Przestrzega zasad zdrowego odżywiania.
Program kółka skierowany jest do uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej. Ma on uatrakcyjnić czas spędzany w szkole; uaktywnić dzieci nieśmiałe i umożliwić każdemu dziecku odniesienie sukcesu. Program będzie realizowany zgodnie z potrzebami uczniów przy pomocy kaset video, plansz pokazowych, wywiadów z panią pielęgniarką, panem policjantem, strażakiem, panią pedagog. Poza tym przewiduję wycieczki w plener, gry i zabawy na świeżym powietrzu oraz na sali gimnastycznej.
Ewaluacja
Analiza wytworów pracy
Zorganizowanie konkursu wiedzy podsumowującego zdobyte umiejętności i wiedzę,
Przenoszenie dobrych zachowań na grunt rodziny
Opracowane wyniki ankiety będą dla mnie cenną wskazówką do dalszej pracy, a także pozwolą podnieść jakość pracy i atrakcyjność
Zajęć.
Bibliografia:
J. Kołodziej, K. Kołodziej, J. Mamole ;Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna w szkole;
M Demel ;Materiały Krajowego Sympozjum Wychowania Zdrowotnego;
Nauczanie Początkowe, Wyd. Ped. W Kielcach 92/93.